Elektromobilita

Fenomén elektromobility postupem času nabývá na síle i v české kotlině. Ačkoliv i dnes potkáte elektromobil jen zřídka, trend přecházení na takzvanou čistou dopravu je naprosto zřejmý.

Na kolik procent nabít baterii elektromobilu?

Pokud byste třeba osm let nabíjeli automobil standardně, bude mít vaše baterie o 10 %1 větší kapacitu, než kdybyste ji nabíjeli jen s pomocí rychlonabíječky.

Kapacita baterie vlivem stárnutí klesá zhruba o 2,3 %2 každý rok. Zatímco čas zastavit nemůžete, můžete životnost baterie podstatně prodloužit tím, že se o ni budete dobře starat. Samozřejmostí je také využívání kvalitních nabíječek a nabíjecích stanic. Sázkou na jistotu zde jsou nabíjecí stanice witty, které jsou jednak výhodné, jednak bezpečné.

Zlaté pravidlo: Vyhýbej se extrémům

Už Buddha kdysi učil, že bychom se měli vyhýbat extrémům, a to platí jak pro cestu k buddhistickému probuzení, tak pro prodloužení životnosti baterie. Ty totiž opravdu nemají rády příliš vysoké nebo nízké teploty. Dalším špatným extrémem je úplné nabití nebo vybití. Optimální je nabití na 80 % a pak nenechávat baterku klesnout pod 20 %. Pokud se dostanete pod 20 % nebo nad 80 %, většina aut navíc nabíjení kvůli bezpečnosti zpomalí, takže se budete okrádat o čas. Využívat 100 % kapacity je tedy dobré jen v případě, kdy potřebujete maximální dojezd a víte, že během jízdy nepotkáte dobíjecí stanici. Jejich síť ale pomalu houstne a už teď můžete svůj vůz nabíjet u mnohých obchodních domů během nákupu, a to často za zvýhodněnou cenu, nebo zcela zdarma. Díky tomu není problém udržet baterii mezi 20 % a 80 %.

Zajímavý je i fakt, že i když na palubní desce budete mít stav nabití „100 %”, ve skutečnosti 100% nabitou baterii nemáte. Elektromobily vám to totiž jednoduše nedovolí, protože byste tak zkrátili životnost baterie. A funguje to i naopak. Pokud hladina nabití klesne na 0 %, ve skutečnosti máte ještě rezervu, kterou si auto bude držet, aby se kompletně nevybilo.

Mezi extrémy patří i frekvence využití baterie

Pokud budete celý den popojíždět, baterii tím logicky potrápíte. Stejně tak ji nepomůžete, pokud ji nabijete na zmíněných 80 % a pak auto na měsíc zaparkujete do garáže. V tomto případě se řiďte pokyny výrobce. Pokud k nim ale nemáte přístup, nabijte baterii na 50 %3 a pak ji odpojte z nabíječky. I tady však narazíte na výjimky. Například Tesly jsou neustále připojené k internetu kvůli aktualizacím softwaru, přičemž tyto aktualizace mohou baterii zcela „vysát”. Tesly by tedy měly být při delším stání připojené na nabíječku.

Ačkoli baterie časem ztrácí kapacitu, nejedná se o drastickou ztrátu, pokud se k ní budete chovat zodpovědně. Baterie jsou navíc čím dál vyspělejší a současně levnější, jen od roku 2010 jejich průměrná cena klesla o více než 80 %4

A na závěr ještě jedna zajímavost, která vám může velmi ulehčit život. Baterii některých vozu lze totiž využít i jako nouzový zdroj energie. Pokud by třeba vypadl proud a vy byste nutně potřebovali elektrický proud, může to být právě vaše auto, kdo vám vytrhne trn z paty.

 

1 How To Extend EV Battery Life?, Kia [online], dostupné z: https://www.kia.com/dm/discover-kia/ask/how-to-extend-ev-battery-life.html

2,3 Smart EV Charging Habits, Green Energy Consumers Alliance [online], dostupné z: https://blog.greenenergyconsumers.org/blog/smart-ev-charging-habits

4 A Behind the Scenes Take on Lihium-ion Battery Prices, BloombergNEF [online], dostupné z: https://about.bnef.com/blog/behind-scenes-take-lithium-ion-battery-prices/