Stručná historie elektřiny

Elektřinu a elektrická zařízení používáme dnes a denně, přitom o nich mnozí z nás prakticky nic neví. Rozšiřte si obzory a poznejte svět elektřiny kolem sebe. V našich článcích se dozvíte například, co to vlastně elektřina je, jak fungují elektromobily či jaké luxusní vypínače se používaly v prvorepublikových vilách.

Historie elektromobilů: Starší příbuzný spalovacích motorů

Ačkoliv na spalovací motory nedá spousta řidičů dopustit, doba se nezadržitelně vyvíjí a s ní i způsoby dopravy. Hledisko udržitelnosti je pro mnohé dnes naprosto zásadní, a proto lidé přecházejí od fosilních paliv k alternativám. Doprava je totiž společně s vytápěním budov jedním z největších znečišťovatelů ovzduší a automobilkám nezbývá nic jiného než vyhovět zvýšené poptávce po udržitelnosti.

V současnosti je největším tahounem čisté dopravy elektromobilita. Elektroauta totiž nejenže neznečišťují životní prostředí svým provozem, ale emise často nevytváří ani výroba jejich „pohonné hmoty“. Až 37 %1 českých řidičů elektromobilů totiž k nabíjení svých vozidel využívá elektřinu z fotovoltaických panelů.

Elektroauta v Česku

Jen v Česku se k roku 2021 ulicemi prohánělo na 12 520 elektrických vozidel, ale speciálně upravené elektropohony najdete i v kolech, motocyklech, autobusech, vlacích, lodích, a dokonce i letadlech. Jedním z největších protiargumentů odpůrců elektromobility je nedostatečná dobíjecí síť. Ani dnes si svůj elektromobil v Česku totiž nenabijete kdekoliv. V současnosti u nás stojí 7742 veřejných dobíjecích stanic s celkem 1 417 nabíječkami. 

Většina řidičů elektromobilů však využívá především neveřejné dobíjení, a to buď v práci, nebo u sebe doma. Společnost Hager například nabízí nabíjecí stanici Witty, pomocí které lze elektromobily nabíjet z pohodlí svého domova, z podzemních parkovišť či parkovacích domů. Stanice Witty navíc může využívat přístupového systému s funkcí RFID, která zajišťuje, že ji mohou využívat jen vozidla s příslušným oprávněním. 

V nabídce jsou jak jednoduché nabíjecí stanice pro domácí využití, tak sofistikovanější varianty nabíjecích stanic, vhodných pro komerční využití, nebo takové které umí komunikovat s nabíjeným autem a zároveň s FVE, nebo bateriovým úložištěm, pomocí jednotky FLOW.

Dávná historie

Dalším argumentem odpůrců elektrických vozidel je i to, že jde o poměrně novou technologii, která se ještě nezbavila všech svých „much“. Toto tvrzení je však naprosto liché. První vozidlo na elektrický pohon totiž vzniklo o více než padesát let dříve, než svůj první automobil se spalovacím motorem sestavil Karl Benz v roce 1886. 

Už v roce 1835 vyjel z dílny holandského chemika Sibranduse Stratingha a jeho asistenta Christophera Beckera vůbec první vůz na elektrický pohon. Daleko byste na něm pravda nedojeli, a to nejen kvůli tomu, že mohl být v provozu pouhých dvacet minut. Celý stroj totiž vážil jen tři kilogramy a jeho nosnost se rovnala kilogramu a půl.Zdroj: https://www.prestigeelectriccar.com/en/news/2294/Stratingh__Becker_electric_vehicle_from_1835

Elektrický lamač rekordů

Okolnosti spojené se vznikem Stratinghova zařízení však nebyly jediným prvenstvím, kterým 

se mohou elektromobily pyšnit. Prvním silničním prostředkem v historii, který kdy překonal rychlost 100 kilometrů v hodině se v roce 1899 stal vůz s názvem La Jamais Contente (francouzsky věčně nespokojená, pozn. red.). Už asi tušíte, že nešlo o vůz se spalovacím motorem, nýbrž tím elektrickým. Vůz ve tvaru doutníku sestrojil o rok dříve belgický konstruktér Camille Jentazy, který při překonání tohoto historického milníku zároveň seděl za volantem svého elektromobilu.

Popularitě se elektromobily těšily i mimo závodní tratě. Až do uvedení Fordova modelu T v roce 1908 se po Spojených státech prohánělo více elektromobilů než automobilů. Fordovi se však podařilo snížit náklady na výrobu a zvýšit spolehlivost svých vozů, a tak široká veřejnost elektromobily opustila a rozhodla se svěřit svou důvěru spalovacím motorům.

Stoupající popularita

V současnosti se však elektromobilita vrací ke slovu. Za posledních pět let vzrostl počet elektromobilu v Česku víc než sedminásobně3 a společně s rozšiřováním dobíjecí sítě roste i vozový park elektromobilů včetně jeho možností. Na jediné nabití dokáže průměrný elektromobil ujet přibližně 313 kilometrů a ty nejvýkonnější zvládnou i dvojnásobek. Elektromobily jsou rychlejší než vozidla se spalovacími motory, šetří přírodu, a navíc i lépe využívají palivo. Zatímco se účinnost běžného spalovacího motoru pohybuje mezi dvaceti a třiceti procenty, u elektromobilu jde běžně až o 90 %.

1,2,3Hybrid.cz