Na kolik procent nabít baterii elektromobilu?
Pokud byste třeba osm let nabíjeli automobil standardně, bude mít vaše baterie o 10 %1 větší kapacitu, než kdybyste ji nabíjeli jen s pomocí rychlonabíječky.
Kapacita baterie vlivem stárnutí klesá zhruba o 2,3 %2 každý rok. Zatímco čas zastavit nemůžete, můžete životnost baterie podstatně prodloužit tím, že se o ni budete dobře starat. Samozřejmostí je také využívání kvalitních nabíječek a nabíjecích stanic. Sázkou na jistotu zde jsou nabíjecí stanice witty, které jsou jednak výhodné, jednak bezpečné.
Zlaté pravidlo: Vyhýbej se extrémům
Už Buddha kdysi učil, že bychom se měli vyhýbat extrémům, a to platí jak pro cestu k buddhistickému probuzení, tak pro prodloužení životnosti baterie. Ty totiž opravdu nemají rády příliš vysoké nebo nízké teploty. Dalším špatným extrémem je úplné nabití nebo vybití. Optimální je nabití na 80 % a pak nenechávat baterku klesnout pod 20 %. Pokud se dostanete pod 20 % nebo nad 80 %, většina aut navíc nabíjení kvůli bezpečnosti zpomalí, takže se budete okrádat o čas. Využívat 100 % kapacity je tedy dobré jen v případě, kdy potřebujete maximální dojezd a víte, že během jízdy nepotkáte dobíjecí stanici. Jejich síť ale pomalu houstne a už teď můžete svůj vůz nabíjet u mnohých obchodních domů během nákupu, a to často za zvýhodněnou cenu, nebo zcela zdarma. Díky tomu není problém udržet baterii mezi 20 % a 80 %.
Zajímavý je i fakt, že i když na palubní desce budete mít stav nabití „100 %”, ve skutečnosti 100% nabitou baterii nemáte. Elektromobily vám to totiž jednoduše nedovolí, protože byste tak zkrátili životnost baterie. A funguje to i naopak. Pokud hladina nabití klesne na 0 %, ve skutečnosti máte ještě rezervu, kterou si auto bude držet, aby se kompletně nevybilo.
Mezi extrémy patří i frekvence využití baterie
Pokud budete celý den popojíždět, baterii tím logicky potrápíte. Stejně tak ji nepomůžete, pokud ji nabijete na zmíněných 80 % a pak auto na měsíc zaparkujete do garáže. V tomto případě se řiďte pokyny výrobce. Pokud k nim ale nemáte přístup, nabijte baterii na 50 %3 a pak ji odpojte z nabíječky. I tady však narazíte na výjimky. Například Tesly jsou neustále připojené k internetu kvůli aktualizacím softwaru, přičemž tyto aktualizace mohou baterii zcela „vysát”. Tesly by tedy měly být při delším stání připojené na nabíječku.
Ačkoli baterie časem ztrácí kapacitu, nejedná se o drastickou ztrátu, pokud se k ní budete chovat zodpovědně. Baterie jsou navíc čím dál vyspělejší a současně levnější, jen od roku 2010 jejich průměrná cena klesla o více než 80 %4.
A na závěr ještě jedna zajímavost, která vám může velmi ulehčit život. Baterii některých vozu lze totiž využít i jako nouzový zdroj energie. Pokud by třeba vypadl proud a vy byste nutně potřebovali elektrický proud, může to být právě vaše auto, kdo vám vytrhne trn z paty.
1 How To Extend EV Battery Life?, Kia [online], dostupné z: https://www.kia.com/dm/discover-kia/ask/how-to-extend-ev-battery-life.html
2,3 Smart EV Charging Habits, Green Energy Consumers Alliance [online], dostupné z: https://blog.greenenergyconsumers.org/blog/smart-ev-charging-habits
4 A Behind the Scenes Take on Lihium-ion Battery Prices, BloombergNEF [online], dostupné z: https://about.bnef.com/blog/behind-scenes-take-lithium-ion-battery-prices/