Historie elektromobilů: Starší příbuzný spalovacích motorů
Ačkoliv na spalovací motory nedá spousta řidičů dopustit, doba se nezadržitelně vyvíjí a s ní i způsoby dopravy. Hledisko udržitelnosti je pro mnohé dnes naprosto zásadní, a proto lidé přecházejí od fosilních paliv k alternativám. Doprava je totiž společně s vytápěním budov jedním z největších znečišťovatelů ovzduší a automobilkám nezbývá nic jiného než vyhovět zvýšené poptávce po udržitelnosti.
V současnosti je největším tahounem čisté dopravy elektromobilita. Elektroauta totiž nejenže neznečišťují životní prostředí svým provozem, ale emise často nevytváří ani výroba jejich „pohonné hmoty“. Až 37 %1 českých řidičů elektromobilů totiž k nabíjení svých vozidel využívá elektřinu z fotovoltaických panelů.
Elektroauta v Česku
Jen v Česku se k roku 2021 ulicemi prohánělo na 12 520 elektrických vozidel, ale speciálně upravené elektropohony najdete i v kolech, motocyklech, autobusech, vlacích, lodích, a dokonce i letadlech. Jedním z největších protiargumentů odpůrců elektromobility je nedostatečná dobíjecí síť. Ani dnes si svůj elektromobil v Česku totiž nenabijete kdekoliv. V současnosti u nás stojí 7742 veřejných dobíjecích stanic s celkem 1 417 nabíječkami.
Většina řidičů elektromobilů však využívá především neveřejné dobíjení, a to buď v práci, nebo u sebe doma. Společnost Hager například nabízí nabíjecí stanici Witty, pomocí které lze elektromobily nabíjet z pohodlí svého domova, z podzemních parkovišť či parkovacích domů. Stanice Witty navíc může využívat přístupového systému s funkcí RFID, která zajišťuje, že ji mohou využívat jen vozidla s příslušným oprávněním.
V nabídce jsou jak jednoduché nabíjecí stanice pro domácí využití, tak sofistikovanější varianty nabíjecích stanic, vhodných pro komerční využití, nebo takové které umí komunikovat s nabíjeným autem a zároveň s FVE, nebo bateriovým úložištěm, pomocí jednotky FLOW.
Dávná historie
Dalším argumentem odpůrců elektrických vozidel je i to, že jde o poměrně novou technologii, která se ještě nezbavila všech svých „much“. Toto tvrzení je však naprosto liché. První vozidlo na elektrický pohon totiž vzniklo o více než padesát let dříve, než svůj první automobil se spalovacím motorem sestavil Karl Benz v roce 1886.
Už v roce 1835 vyjel z dílny holandského chemika Sibranduse Stratingha a jeho asistenta Christophera Beckera vůbec první vůz na elektrický pohon. Daleko byste na něm pravda nedojeli, a to nejen kvůli tomu, že mohl být v provozu pouhých dvacet minut. Celý stroj totiž vážil jen tři kilogramy a jeho nosnost se rovnala kilogramu a půl.Zdroj: https://www.prestigeelectriccar.com/en/news/2294/Stratingh__Becker_electric_vehicle_from_1835
Elektrický lamač rekordů
Okolnosti spojené se vznikem Stratinghova zařízení však nebyly jediným prvenstvím, kterým
se mohou elektromobily pyšnit. Prvním silničním prostředkem v historii, který kdy překonal rychlost 100 kilometrů v hodině se v roce 1899 stal vůz s názvem La Jamais Contente (francouzsky věčně nespokojená, pozn. red.). Už asi tušíte, že nešlo o vůz se spalovacím motorem, nýbrž tím elektrickým. Vůz ve tvaru doutníku sestrojil o rok dříve belgický konstruktér Camille Jentazy, který při překonání tohoto historického milníku zároveň seděl za volantem svého elektromobilu.
Popularitě se elektromobily těšily i mimo závodní tratě. Až do uvedení Fordova modelu T v roce 1908 se po Spojených státech prohánělo více elektromobilů než automobilů. Fordovi se však podařilo snížit náklady na výrobu a zvýšit spolehlivost svých vozů, a tak široká veřejnost elektromobily opustila a rozhodla se svěřit svou důvěru spalovacím motorům.
Stoupající popularita
V současnosti se však elektromobilita vrací ke slovu. Za posledních pět let vzrostl počet elektromobilu v Česku víc než sedminásobně3 a společně s rozšiřováním dobíjecí sítě roste i vozový park elektromobilů včetně jeho možností. Na jediné nabití dokáže průměrný elektromobil ujet přibližně 313 kilometrů a ty nejvýkonnější zvládnou i dvojnásobek. Elektromobily jsou rychlejší než vozidla se spalovacími motory, šetří přírodu, a navíc i lépe využívají palivo. Zatímco se účinnost běžného spalovacího motoru pohybuje mezi dvaceti a třiceti procenty, u elektromobilu jde běžně až o 90 %.
1,2,3Hybrid.cz

Další články na toto téma
-
Nutné soubory cookie
Některé soubory cookie jsou vyžadovány, aby byla zajištěna základní funkčnost. Bez těchto cookies nebude web fungovat správně. Ve výchozím nastavení jsou povoleny a nelze je zakázat. -
Analytické soubory cookie
Analytické soubory cookie nám pomáhají vylepšovat naše webové stránky shromažďováním informací a podáváním zpráv o jejich používání. -
Uživatelská zkušenost
Soubory cookie pro uživatelskou zkušenost umožňují, aby si webový server zapamatoval informace, díky nimž přizpůsobil vzhled nebo chování webu každému uživateli. Mezi tyto informace může patřit ukládání vybrané měny, regionu, jazyka nebo barevného motivu. -
Marketingové cookies
Marketingové soubory cookie se používají ke sledování návštěvníků napříč webovými stránkami, které majitelům stránek umožňují zobrazovat relevantní a poutavé reklamy.