Nabíjet elektromobil je nejlevnější doma – srovnání cen
Díky rychle houstnoucí síti dobíjecích stanic mají uživatelé elektromobilů stále více příležitostí, kde nabít svá vozidla. Nejpohodlnější a nejlevnější je ale nabíjení doma, nabíjet můžete třeba za 1,2 Kč za kWh. Pokud navíc do řešení své domácí stanice zainvestujete, můžete se dostat na ještě podstatně nižší částky.
Uživatelé elektromobilů nabíjejí svá vozidla z 80 %1 doma. To není vlastně tak překvapivé, protože domácí nabíjení je mnohem pohodlnější. Auto zapojíte do nabíječky po příjezdu z práce a ráno si ho nabité vyzvednete. Další podstatnou výhodou domácího nabíjení je ale i nízká finanční nákladnost. Nabíjení doma je sice obecně nejvýhodnější, ale mnozí zaměstnavatelé jako benefit nabízejí bezplatná nabíjecí místa. Stejně tak můžete levně, nebo přímo zadarmo nabíjet i u některých obchodních domů. V těchto případech máte vyhráno a můžete jezdit takřka za hubičku.
Nabíjet doma je levnější
Elektromobily jsou obecně výhodnou investicí. Povinné ručení budete mít nižší, do servisu budete také jezdit méně a pokud budete auto nabíjet doma, můžete využít výhodných tarifů dodavatelů energií, takže ušetříte i za „palivo”. Pokud prokážete, že vlastníte nebo využíváte elektromobil (k čemuž stačí třeba faktura nebo technický průkaz), máte nárok na tarif D27d. V rámci tzv. nízkého tarifu se pak můžete dostat na podstatně nižší částky než u veřejných dobíjecích stanic.
Není ale domácí nabíjení jako domácí nabíjení. Elektromobil sice můžete rovnou zapojit do klasické 220V zásuvky, ale v určitých případech se tak můžete dostat na několika desítek hodin dlouhou nabíjecí dobu. Pokud se rozhodnete pro toto řešení, vyplatí se pořídit si nabíjecí stanici witti, která je mnohem výkonnější než obyčejná zásuvka.
Nejlevnější je „chytré nabíjení“ možností a řešení
Optimálním řešením pro nabíjení doma představují tzv. wallboxy. Jedná se o zařízení, která zefektivňují nabíjení dvoj- až desetinásobně v závislosti na daném typu. Wallboxy jsou navíc i bezpečnější a díky integrovanému kabelu i pohodlnější Příjemnou možností je časování a spouštění nabíjení na dálku, třeba přes mobilní aplikaci nebo v rámci chytré domácnosti.
Zajímavou možností je přenechání energetické správy objektu automatickému systému, který napojíte na fotovoltaiku. Díky tomu ušetříte peníze i přírodu, protože systém sám pozná, kdy je auto dostatečně nabité, a tak třeba přebytečnou energii z fotovoltaiky nasměruje do vytápění domů, a nebo rovnou do distribuční sítě (takže ji de facto prodáte). V podání firmy Hager nese takové řešení název FLOW a jeho srdcem je modul XEM461. Ten na základě pravidel nastavených pomocí webového rozhraní řídí směry a množství toků elektřiny. Díky takovému chytrému řešení se můžete dostat ještě na nižší částky než v rámci tarifu D27d.
1Ministerstvo energetiky Spojených států amerických [online]